Köp- och leveransvillkor

LEVERANSTID


Vi har alla våra skor och väskor på eget lager så du får alltid snabb leverans. Om inte annat anges i informationen för artikeln är normal leveranstid inom Sverige 2-4 vardagar. Skulle det dröja längre tid hör vi av oss via mail eller telefon.

Deliverytime outside Sweden: 1-2 weeks.


BETALNINGSALTERNATIV
• Kortbetalning med Visa eller Master Card – pris 0 kr.
• Klarna Faktura, betalningsvillkor 14 dagar – pris 29 kr.
• Klarna Konto – pris 0 kr. Det tillkommer aviavgifter och ränta från Klarna, läs mer här nedanför.

Terms of payment for delivery outside Sweden: use your Visa or MasterCard - fee 0 SEK.

Kortbetalning – 0 kr
Du betalar med ditt Visa eller MasterCard. För kortbetalning tillkommer ingen avgift. Vi hanterar kortbetalningarna i samarbete med DIBS AB. Vi följer distanshandelsköpslagen och vid genomförande av kortbetalning reserveras köpesumman på ditt kort- / betalkonto. Ditt kort/konto belastas i samband med att leveransen bekräftas. Vi lagrar inga kortuppgifter och all hantering av kortinformationen hanteras vis säker SSL kryptering, samt av bankernas senaste säkerhetsteknik 3D secure – du kan känna dig helt trygg när du handlar med kort hos oss.

Klarna Faktura – 29 kr
I samarbete med Klarna AB erbjuder have2have.se dig fakturabetalning med 14 dagars kredit. Vi kan endast skicka varor till den adress där du är folkbokförd och du måste ange ditt personnummer (organisationsnummer för juridiska personer).
När du väljer fakturabetalning kommer Klarna att göra en s.k microkreditupplysning online vilket bara tar någon sekund. När du blir godkänd av Klarna´s upplysning kommer köpet med fakturabetalning att genomföras.
Fakturan mailas till den e-postadress du angett vid köpet. Du kan få en pappersfaktura postad till dig om du väljer det i kassan, då tillkommer 10 kr.
Vid påminnelse tar Klarna ut en påminnelseavgift på 50 kr. Vid försenad betalning tillkommer även en ränta som uppgår till referensräntan+24%.
När du fått din faktura kan du betala hela fakturan senast enligt det datum som är angivet som sista betalningsdag. Eller så kan du välja att delbetala din faktura – titta då efter raden ”Betala lägst” som du hittar på fakturan, där framgår vad du lägst kan betala för att göra om ditt köp till en delbetalning. Läs om delbetalning här.
Alla frågor angående din faktura ställs direkt till Klarna på telefon 08/120 120 10 eller mail info@klarna.com.

Klarna Konto – 0 kr
I samarbete med Klarna AB erbjuder have2have.se dig att betala dina varor via Klarna konto som är en delbetalningstjänst. Alla dina köp (även från andra butiker som samarbetar med Klarna Konto) samlas på en faktura som skickas från Klarna en gång per månad. Läs om Klarna Konto här.
För att handla med Klarna Konto ska du ange ditt personnummer och Klarna gör en kreditupplysning. Varorna skickas endast till den adress där du är folkbokförd. När du blir godkänd av Klarnas kreditupplysning genomförs köpet.
Klarna postar fakturan hem till dig med förra månadens samlade köp.
• Som minst kan du betala 1/24 av totalbeloppet så länge det inte understiger 50 kr.
• Du kan när du vill välja att betala hela fakturan.
• Klarna tar ut en ränta på 1,65% per månad, vilket motsvarar en årsränta på 19,9%.
• Klarna tar ut en aviavgift på 29 kr per månadsfaktura.
Har du frågor angående din faktura är du välkommen att kontakta Klarna på telefon 08/120 120 10 eller mail info@klarna.com.


FRI FRAKT
Vi ger dig alltid fri frakt, oavsett hur många skor och väskor och du köper i en order.
Vi anlitar Schenker/Privpak som transportör. De levererar varorna till det utlämningsställe som ligger närmast dig. När du lägger din order hos oss kan du ibland, beroende på var du bor, välja bland några alternativa utlämningsställen.
I orderbekräftelsen från oss finns en länk med paketets kollinummer, klickar du på den kan du se var ditt paket befinner sig. Är du medlem hos oss kan du även logga in på dina sidor och följa ditt paket via länken som finns där.
När paketet anlänt till utlämningsstället får du ett sms från Privpak. Har du inte angett ett mobilnummer vid köpet får du en avi i brevlådan. Du måste ange de siffror som anges i sms:et samt ta med din legitimiation.
Paketet ligger på utlämningsstället i 14 dagar.

Freight cost for delivery outside Sweden: 99 SEK.

ÅNGERRÄTT
Hos have2have har du 30 dagars öppet köp på varor till ordinarie pris. På varor med nedsatt pris är det 14 dagars öppet köp.
• Du kan returnera felfria och oanvända varor så att de är oss tillhanda inom 30 dagar från att varorna skickades till dig. Om det är reavaror gäller 14 dagars öppet köp från att du tog emot dem. Ev plomberingar och etiketter måste vara kvar på varan.
• Varorna måste vara oanvända.
• Har du provat varorna får de inte ha några repor/skador. Prova gärna dina skor på en helt ren yta, helst en matta, det är väldigt lätt att det annars blir repor och skador på skorna som gör att vi tyvärr inte kan godkänna returen.
• Varan måste förpackas i kartongen/förpackningen den kom i.
• Kartongen/förpackningen måste förpackas och du får INTE klistra fraktlappar eller tejpa direkt på orginalkartongen. Använd gärna den påse du fick varorna i från början. Vi debiterar avgifter för tejpade och skadade originalkartonger på upp till 200 kr.
• Klistra över eller ta bort gamla fraktlappar.
• Returer av varor som är använda eller provade på ett sätt så att de skadats och repats godkänns inte.
• OBS! att inte hämta ut din/dina beställda varor betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten. Se nedan för reglerna för outhämtade paket.

You can regret your purchase within 30 days from your orderdate, and you pay the cost for the return.
Adress:
Etail Sweden AB / Have2have
c/o Logpart AB
Baumansgatan 4
593 32 Västervik
Sweden

BYTE AV VARA
Om du vill byta den vara du köpt kan du utnyttja din ångerrätt på 30 dagar (14 dagar för varor med nedsatt pris).
Du returnerar helt enkelt den vara du inte längre vill ha och gör samtidigt en ny beställning på den vara du vill ha istället. Detta är det snabbaste och säkraste sättet för dig att få den vara du vill ha.
Vi kan tyvärr inte ta emot önskemål om byten på retursedeln så lämna inga meddelanden där, utan gör en ny beställning istället.

RETURFRAKT
Vill du returnera varan du köpte kostar returfrakten bara 49 kr, om du använder den bifogade returfraktsedeln. Du betalar inget när du skickar paketet utan det reglerar vi i efterhand.
Har du betalat med kort dras returfrakten av när vi gör återbetalningen. Har du valt faktura som betalningssätt justeras den ursprungliga fakturan.

RETUR AV VARA – GÖR SÅ HÄR:
• Fyll i retursedeln som kom med leveransen och lägg i paketet.
• Använd gärna den påse som varorna kom med, eller använd ett omslagspapper eller liknande för att förpacka det som ska returneras. Du får INTE tejpa direkt på skokartongen eller det som varan är paketerat i.
• Ta bort eller klistra över gamla fraktsedlar (du riskerar annars att paketet skickas tillbaka till dig pga att streckkoden kan läsas av igen).
• Lämna in paketet på det ställe som är angivet på returfraktsedeln.
• Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav – dessa hämtas inte ut av oss.
• Det är du som kund som har ansvaret för att din retur kommer tillbaka till oss, även om du använder dig av vår returfraktsedel. Spara alltid kollinumret så att paketet kan spåras.
• Skickar du själv tillbaka utan att använda dig av vår returfraktsedel är adressen:
Etail Sweden AB / Have2have
c/o Logpart AB
Baumansgatan 4
593 32 Västervik
Sweden
• Från att ditt returpaket skickats från ombudet tar det ca en vecka innan det når vårt lager.
• När returen är mottagen får du ett bekräftelsemail på att vi tagit emot din retur.

ÅTERBETALNING VID RETUR AV VARA
Vid utnyttjande av ångerrätten återbetalas varuvärdet absolut senast inom 30 dagar, oftast snabbare. Se nedan för totalkostnaden för returer vid olika betalningssätt.

Totalkostnad för att returnera varor:
• Kortbetalning och retur av samtliga varor: 49 kr (kostnad för returfrakten).
• Faktura och retur av samtliga varor: 49 kr (kostnad för returfrakten).
• Faktura och retur av del av ordern: 29+49=78 kr (fakturaavgift och kostnad för returfrakten).
• Kortbetalning och retur av del av ordern: 49=49 kr (returfrakten).

OUTHÄMTAT PAKET
För outhämtade paket tar vi ut en avgift på 300 kr. Det täcker de kostnader som uppkommer för både hanteringen och för frakt och avgifter som Schenker/Privpak tar ut. Även här använder vi oss av Klarna AB som fakturerar denna avgift. Betalningsvillkoren är 14 dagar från fakturadatum. Betalar du inte inom 14 dagar skickar Klarna AB en påminnelse som de tar 50 kr för samt ränta 24%+referensränta.

REKLAMATION
Reklamerar gör du när varan går sönder eller om du skulle få fel vara från oss.
• OBS! om du fått fel vara (fel storlek, färg, modell) jämfört med vad du beställt så måste varan/varorna vara oss tillhanda inom 30 dagar från att du mottog dem.
• Ange ditt ordernummer vid kontakt med oss.
• Kontakta oss alltid först på info@have2have.se och ange anledningen till reklamationen.
• Maila även en bild på skadan. (det går mycket fortare att bedöma reklamationen om du mailar en bild).
• När vi bedömt reklamationen återkommer vi till dig via mail.
• Bedömer vi att varan kan lagas så ber vi dig lämna in den till ex din närmsta skomakare och du kommer att bli ersatt mot att du mailar en bild på kvittot.
• Bedömer vi att varan inte kan lagas så kommer du antingen att ersättas med en ny likadan vara, eller bli återbetalad.

Återförsäljare
Har du ett företag som säljer skor?
Som företagskund omfattas du inte av distansavtalslagen vilket bl.a. ger rätt till öppet köp.
Du får istället en rabatt som gör det möjligt att sälja varorna vidare med vinst.
Maila dina företagsuppgifter till info@have2have.se så hör vi av oss till dig.